Magazín

Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 8. díl - PROGRAMOVÁ AUTOMATIKA

Martin LukešAktualizováno: 1. 4. 2022 v 9:35 • Rubrika: Fotoporadna

Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 8. díl - PROGRAMOVÁ AUTOMATIKA

V minulém díle naší zrcadlovkové a bezzrcátkové poradny jsme si vysvětlili, na jakém principu fungují scénické a automatické režimy a proč není moc vhodné je používat. Každý zkušenější fotograf vám jistě potvrdí, že k tomu, abyste se ve fotografování někam posunuli, vede jediná cesta, a to jsou buď plně nebo částečně manuální nastavení. To se na každém pokročilém přístroji skrývá pod písmeny P, S, A, M, případně P, Tv, Av, M, v závislosti na tom, jakou značku fotoaparátu používáte. V tomto díle si něco povíme o tom nejzákladnějším režimu, který je na všech fotoaparátech značen shodně písmenkem „P“. Tato zkratka znamená Programová automatika.

Obsah


Režim Programové automatiky na různých fotoaparátech

Co je Programová automatika

Jak již samotný název tohoto fotografického režimu napovídá z velké části jde o automatický mód. V plné automatice, která je většinou značena zeleným obdélníčkem nebo zkratkou AUTO nelze nastavit vůbec nic. Čas, clonu, citlivost, vyvážení bílé barvy, režim měření, režim ostření, a dokonce i interní blesk. Všechny tyto funkce jsou pro fotografa nedostupné a fotoaparát si veškeré hodnoty řídí sám.

Většinu funkcí programové automatiky lze nastavit ručně. Můžete si zvolit vyvážení bílé barvy, způsob měření expozice, ale také jde zvolit systém ostření, zapnout i vypnout blesk nebo posunout korekci expozice, a dokonce si můžete nastavit ručně citlivost ISO. Co ale v režimu P nastavit nelze je délka expozice a clonové číslo. Čas a clonu si nastavuje fotoaparát automaticky podle informací, které mu dodá expozimetr. Mnohý začátečník možná teď zajásá a říká si: „Skvělé, to je přesně režim pro mě. S časem a se clonou se zatím moc nekamarádím, tak bude fajn, když mi fotoaparát v začátcích trochu pomůže.“

Na jednu stranu, je to vlastně logická úvaha. Když neumíte pracovat se clonou ani s časem, pak je Programová automatika tím nejlepším řešením. Je tu ale jedno velké ALE… Stejně jako ve scénických režimech nebo plné automatice, přístroj dokáže vyhodnotit světelné podmínky, nikoliv záměr fotografa. A to je samozřejmě kámen úrazu.


Manuálně nastavený krátký čas expozice / delší expozice zvolená Programovou automatikou

Jak funguje Programová automatika

Jak již bylo řečeno, tento fotografický režim bere v potaz především světlo. Expozimetr změří světelnou hodnotu a spočítá jaký poměr mezi časem a clonou je v dané situaci optimální. Podle toho nastaví délku expozice, clonové číslo, případně ISO, pokud je i citlivost nastavena na automatiku. Až potud je vše v pořádku. Tedy v té čistě teoretické rovině.

Fotoaparát sice zohledňuje světelné podmínky, ale vůbec nebere v potaz, co fotografujete. A jak by taky mohl. Nemůže vědět, jestli fotíte sport, portrét, makro, krajinu, nebo nějakou reportážní momentku. Tím pádem se může lehce stát a věřte, že se to také velmi často stává, že výsledná fotografie vyjde expozičně správně. Tedy nebude ani tmavá, ani přesvícená, ale přesto bude nepovedená. Místo dítka na houpačce, bude jen rozmáznutá šmouha, tam kde byste chtěli u portrétu rozostřené pozadí, bude ostré všechno včetně rezavého plotu a popelnice, která je někde v dálce, anebo naopak v krajině, kde by mělo být vše ostré, bude proostřený pouze pařez před vámi a vše ostatní bude neostré. A proč tomu tak je? Vše je způsobeno právě tím, že nemáte pod kontrolou expoziční hodnoty, tedy čas a clonu.


Absence nastavení času a clony v režimu PROGRAM

Velmi časté jsou také případy, kdy je celá fotografie roztřesená, protože fotoaparát nastaví čas, který nejste schopni udržet z ruky. Výsledkem je do slova a do písmene mazanice. Fotoaparát v režimu Program totiž neví, zda je na stativu, nebo jestli fotíte z ruky a už vůbec nebere v potaz použité ohnisko. Z toho důvodu se může jen těžko trefit do správné délky expozice.

Bez nastavení času a clony se proto zkrátka seriózní fotograf neobejde. Pomocí clonového čísla si můžete zvolit hloubku ostrosti, tedy co má být na fotografii ostré a co rozostřené. Expozičním časem lze pro změnu zmrazit pohyb a optimálně krátkým časem expozice se také jistíte v případě, že fotíte z ruky bez stativu a nechcete, aby byla výsledná fotografie rozmazaná.

Nastavením konkrétní délky expozice, lze pohyb ale také rozmáznout, pokud máte takový záměr. To se využívá například při focení tekoucí vody, ohňostrojů, nebo dopravních prostředků, které za sebou na delší čas v noci zanechávají světelnou stoupu. Částečné rozmáznutí pohybu, může přidat fotografii určitý náboj, nebo dynamiku.


Ručně zvolené vyšší clonové číslo / nízká clona zvolená Programovou automatikou

Korekce Programové automatiky

Některé fotoaparáty mají v automatickém režimu možnost drobného posunu poměru času a clony. Stačí pootočit hlavním voličem pro změnu hodnot.

Když Vám například fotoaparát nabídne hodnoty 1/1000s a clonu F5.6, lze je změnit na 1/500s a F8, nebo 1/200a a F4. Předpokladem samozřejmě je, že víte, co ovlivňujete tím, když nastavíte kratší / delší čas a vyšší / nižší clonové číslo. A pokud jste si opravdu jisti tím, že to skutečně víte, pak věřte, že není jediný důvod fotit na automatiku :)))

Další možností, jak ovlivnit automaticky nastavené hodnoty v režimu Program je využít funkci KOREKCE EXPOZICE, o které jsme psali v jednom z přechozích dílů tohoto seriálu.

Poslední možností jak pozměnit expoziční hodnoty času a clony je manuálním zvýšením citlivosti. Ani to ale není úplně optimální, protože nevíte, zda fotoaparát upřednostní zkrácení expozičního času, nebo zvýšením clonového čísla.


Ručně nastavený krátký čas expozice / automaticky nastavený čas, neudržitelný při focení z ruky

Kdy a proč (NE)používat Programovou automatiku

Na fotografických kurzech pro začátečníky vždycky říkám: "Když potřebujete rychle reagovat, a ještě nemáte zvládnutý expoziční trojúhelník, můžete jako berličku použít Programovou automatiku. Ono to třeba nějak vyjde, zvláště pokud budou alespoň trochu dobré světelné podmínky. Při focení pohybu nebo při špatném světle - nicméně na tento režim se nelze stoprocentně spoléhat."
 

Když to shrnu, tak v podstatě neexistuje jediný žánr, kde by nehrál roli čas ani clona. U dynamických záběrů se většinou pracuje s expozičním časem, který definuje jak ostrý, případně neostrý bude pohyb na fotografii (sport, děti, zvířata, reportáže). A naopak u statických záběrů (krajina, architektura, zátiší, produktová fotografie, portrét) je potřeba nastavit správné clonové číslo pro optimální hloubku ostrosti. A přesně pro tyto situace jsou vhodné režimy preference času a preference clony, kterým se budeme věnovat v dalších dílech našeho seriálu.


Ručně zvolený delší čas a vyšší clona / automaticky zvolené vyšší ISO a kratší čas


Další díly seriálu - Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou:

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Lukeš

Reaguje na (8) | Dobrý den, já moc děkuji za pochvalu. Těší mě že se články líbí.

9

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 12. 1. 2024 |Reagovat

D

Pěkně a výstižně napsané články! Děkuji autorovi!!! není to tak jednoduché to poskládat do kupy a to v takovém množství informací, bezva počteníčko! Čtu každý den je to parádička!

8

Drahosch, 11. 1. 2024 |Reagovat

EM

Reaguje na (6) | Děkuji. Určitě souhlasím, že automatika někdy může pomoct, ale není samospásná a vždycky to je o zkušenosti s daným tělem. Tak ani neni rozhodující, čím vším je automatika vybavena, ale jak ji poznáme a jaký styl nám víc vyhovuje. Některé focení automatiku téměř vylučuje, jinde bychom byli rádi, protože není čas na rozhodování. Každý aparát má svoje.

7

Eduard Mráček, 25. 5. 2020 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (5) | Dobrý den, nerad bych se přel, ale situace kdy automatika selže nejsou nijak extrémní, ale naopak zcela běžné. Určitě s Vámi souhlasím, že pokud je dobře nastavené měření expozice, pak vlastně není důvod proč by automat nastavil expozici špatně. Jsou ale dva úhly pohledu. Jednak co je správně z pohledu optimálního osvitu a pak co je správně vzhledem k fotografované scéně. Máte pravdu že světlo je vyvážené i na automatiku, ale jak automat pozná jestli chci fotit na otevřenou clonu, nebo zavřenou clonu, nebo zda chci použít dlouhý čas expozice, nebo naopak extrémně krátký? To samozřejmě poznat nemůže. Proto jsem viděl v životě tisíce fotografií, kdy fotografové spoléhali na "všespásné" Péčko a krajiny měly malou hloubku ostrosti z důvodu nízkého clonového čílsa a fotografie sportu byly rozmazané protože programová automatika neodhladla dobře délku expozice.

6

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 25. 5. 2020 |Reagovat

EM

Reaguje na (3) | Myslím, že situace, kdy automatika zcela selže jsou extremní situace, kdy není není dobře nadstaven způsob měření, od bodového po celoplošné nebo "inteligentně" integrální. To je naprostý základ expozice - způsob měření. Pokud je chybné, selže i v případě poloautomatu Tv (S), Av (A), protože měření automaticky jen dopočítá ostatní. Pak zůstane poslední volba - manuál a buď si kontrolovat expozici ve foťáku (selže pokud je chybně nastaveno měření) nebo běhat s externím expozimetrem jako před 50 roky, i když je kvalitní expozimetr ve foťáku, jen je potřeba se ho naučit používat. A opět když si nastavím režim M a budu mít chybně měřit, tak mi manuál stejně nepomůže a budu dělat korekci expozice - několik snímků a koukat jak to vyšlo. Jestliže automatika dopočítává pouze podle toho jak si nastavíme měření, tak ochuzená automatika (Nikon) je pak nepoužitelná i když v jiných režimech stejně vychází z měření. Promne nutný přechod z Pentaxu na Nikon je horší, protože neustále musím něco kontrolovat a přenastavovat. Pro srovnání Nikon má režimy P - auto, S - přednastavení času, A - přednastavení clony, M - vše si musím nastavit včetně ISO. Pentax má P - auto, TV - přednastavený čas, AV - přednastavená clona, TAV - přednastavený čas a clona, dopočítá se ISO, SV - přednastavené ISO. ISO se pak dá přednastavit pro normální režim, pomalý a rychlý, s možností překročení limitu, pokud to v daném nastavení nevyjde. Pokud chci aby druhá hodnota a ISO se korigovala v jiném režimu. Nikon má u nastavení ISO jen jestli má být závěrka rychlejší. No a jak jsem již uvedl, všechny režimy se řídí programovou křivkou podle nastavení fokální vzdálenosti (AUTO), normál (asi jako standardní auto podle programové charakteristiky), sportovní - spíš rychlejší závěrka co to dá, max clonu, min clonu a MTF - nastavuje clonu podle charakteristiky MTF objektivu. Pokud se někdo naučí automatická režimy, může přejít na TV(S) nebo AV(A) pouze předním nebo zadním rolerem a to okamžitě bez přepínání.
Další způsob automatiky je braketing a to buď na jeden stisk nebo opakovaně s posunem o danou korekci. To jsou snímky se sklopením zrcátka. Pak v posledním je extended braketing, kdy si procesor z jednoto snímku generuje braketing na WB, saturaci, odstín, HiKey, LoKey, kontrast a ostrost. V tomto režimu vytvoří z RAWu 2 až 5 snímů (ideální pro falešné HDR, které jde udělat i z ruky). Když jsem fotil důležité, z každého snímku jsem měl 3 až 5 snímů různé expoozice s posunem o nastavený parametr. To je jeden z důvodů proč Pentax do doby než začal značně pokulhávat v rychlosti a zaostřování. Závidím Nikonistům, kteří na Nikonu začali, že neví jaké mohou být možnosti automatiky, protože pak opravdu nedoporučují automatiku.

5

Eduard Mráček, 25. 5. 2020 |Reagovat

BR

Reaguje na (3) | ….. Ale " vývojáři a výrobci" do toho vkládají dost času a finančních prostředků-----
Za pohled a stanovisko děkuji....¨Zdravím. Rp.

4

Břetislav Rozpondek, 6. 5. 2020 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (2) | Dobrý den, děkujeme za zajímavý podnět, nicméně samo o sobě zkoušet automatiku je velmi ošemetné. U jednoho fotoaparátu může automatika 10x zareagovat dobře a 100x špatně a u druhého to může být obráceně. Muselo by se to testovat opravdu dlouhodobě a navíc v nejrůznějších modelových situacích. No a vzhledem k tomu, že obecně tento režim moc nedoporučujeme používat, tak by to byla vlastně i trochu ztráta času.

3

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 4. 5. 2020 |Reagovat

BR

Reaguje na (komentář na předchozí stránce) | Jak fotit digitální zrcadlovkou (DSLR) a bezzrcadlovkou: 8. díl - PROGRAMOVÁ AUTOMATIKA
Martin Lukeš • Aktualizováno: 19. 2. 2020 v 17:16 • Rubrika: Fotoporadna
----- řekl bych, že programovou automatiku u rozdílných výrobců fotopřístrojů mnoho praktiků ani odborníků nehodnotí a neposuzuje. Určitě by to bylo zajímavé téma....

-----Zdravím.
Rp.

2

Břetislav Rozpondek, 30. 4. 2020 |Reagovat

EM

Osobně mám zkušenost, že režim "P" odpovídá tomu, jak výrobce zvládl automatické režimy řízení expozice. Jsou značky, kde může fotograf natolik využít "P" režim, že nad nastavením nemusí moc přemýšlet a spíš se věnuje tomu co fotí, než aparátu. Porovnám dvě značky:
1. Nikon D7500. Režim "P" je natolik dřevěný, že opravdu nastavení odpovídá tomu co je popsáno v článku. Jemná změna hlavním kolečkem je tak nepatrná, že od jejího používání každý ustoupí. Paradoxně nejvíc ovlivní "P" režim nastavení v ISO a to max hodnota, minimální čas a jestli je změna času závěrky víc do pomalé nebo rychlé. Tím vše končí a je nutné hledat další možnost nastavení. Jedním slovem tragedie.
2. Pentax K5II. Poněkud starší než Nikon, nicméně v režimu "P" je možno nastavit automatiku buď Normál (střed) nebo na nejkratší čas (sport) nebo nejmenší clonové číslo (minimální hloubku ostrosti) nebo největší clonové číslo (maximální hlouku) nebo podle MTF objektivu na nejlepší kvalitu. Automatika respektuje kombinaci clony a času a pokud nevychází ovlivňuje ISO. Pro ISO je dále možno nastavit rychlou, střední nebo pomalou reakci ISO, jestli dáváme přednost třeba delšímu času nebo vyššímu ISO. Hlavní kolečko slouží jako u Nikonu s tím že reset se provádí tlačítkem a ne vypnutím fotoaparátu. Navíc korekce se ukládá, u Nikonu se vymaže. Hlavní kolečko lze nastavit i tak, že pokud s ním pootočíme přejdeme plynule do režimu Tv, druhým kolečkem zas do režimu Av a to plynule. Zpět opět zeleným tlačíkem, žádné přepínání voličem. Prakticky není potřeba přepínat mezi P, Tv, Av. Výhodou je, že nemusíme ani oddálit oko od hledáčku - jen dvě kolečka. Navíc je možné povolit změnu mezních hodnot a automatika si nastaví vše, aby nedošlo k podexponování za cenu vyššího ISO, než je nastaveno v menu.
Bohužel režim "P" prostě Nikon nezvládl a je smutné si koupit fotoaparát plný automatických a scénických režimů a k tomu pak tvrdit začínajícím, že nejlepší je manuální režim.

1

Eduard Mráček, 25. 3. 2020 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.